Ons pedagogisch beleid


Pedagogisch beleid
Onze pedagogisch medewerkers en gastouders dragen bij aan de zorg en opvoeding van jouw kind en stimuleren daarnaast zijn of haar ontwikkeling. Deze taak nemen wij heel serieus. Als kinderopvangorganisatie laten wij ons hierbij inspireren door de pedagogiek van Reggio Emilia en het Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE)-programma Startblokken.
De 3 pedagogen
Volgens de visie van Reggio Emilia zijn er drie pedagogen

Ieder kind is uniek. Kinderen onderling zijn elkaars eerste pedagoog. Kinderen leren het het meeste van elkaar, ze spreken dezelfde taal en imiteren elkaar.

De ruimte waarin kinderen worden opgevangen, de tweede pedagoog, is volledig ingericht om de kinderen te stimuleren op onderzoek te gaan.

Volwassenen zijn de derde pedagoog. Zij observeren de kinderen om erachter te komen wat hun interesses zijn en spelen hier op in.

Onze pedagogische doelen
In de kinderopvang worden de vier opvoeddoelen van Riksen-Walraven nagestreefd. Naast deze basisdoelen hebben wij vier subdoelen geformuleerd, die specifiek zijn voor ons.
Wij bieden de kinderen de gelegenheid zelfstandigheid te ontwikkelen en zelfredzaam te worden.
Wij bieden de kinderen de gelegenheid om op een eigen manier en op hun eigen tempo talenten en interesses te ontwikkelen.
Wij bieden kinderen de gelegenheid kennis op te doen en inzicht in de wereld om hen heen te verkrijgen.
Wij bieden kinderen de gelegenheid om ideeën of gedachten te onderzoeken in creatieve uitingen.
- Malaguzzi
"Hoe breder het scala aan mogelijkheden dat we kinderen bieden, hoe intenser hun motivaties en hoe rijker hun ervaringen zullen zijn."

Hoe dit werkt in de praktijk?
Door bijvoorbeeld een leeg vel papier bij kleurmaterialen aan te bieden in plaats van een kleurplaat, dagen we de kinderen uit om zelf hun fantasie de vrije loop te laten. We bieden daarnaast speelmaterialen aan met een ‘open einde’. Dit kan van alles zijn. Kralen, steentjes, houten figuurtjes. Het gaat er om dat het niet meteen duidelijk is wat je ermee kan doen, zoals dat wel het geval is bij bijvoorbeeld een auto of een pop.
Het aanbieden van deze materialen in fijne hoeken en op voor de kinderen zichtbare plekken, zorgt ervoor dat zij sneller tot spel komen en leren buiten vaste kaders te denken.

Onze pedagogisch medewerkers
Onze pedagogisch medewerkers hebben een diploma op minimaal MBO-niveau 3, in de richting van pedagogisch werk. Daarnaast bieden wij hen regelmatig verdiepende, vakinhoudelijke cursussen aan via onze Berend Botje Academie. Het streven is dat elke medewerker in ieder geval de cursussen Kinder-EHBO en Bedrijfshulpverlening (BHV) hebben gevolgd.
De pedagogisch medewerkers worden aangestuurd door de (assistent)locatieleidinggevende en cluster- of regiomanager, die onder leiding staan van de directeur. Daarnaast hebben wij orthopedagogen, pedagogisch coaches en VVE-coaches/trainers in dienst, zij adviseren, coachen en ondersteunen onze pedagogisch medewerkers in hun werk en helpen bij opvoedingsvragen.
Meer over ons beleid
Een verdere uitwerking van deze doelen en meer informatie vind je terug in ons pedagogisch beleid.