De rol van een pedagogisch coach


Sinds 2019 is elke kinderopvangorganisatie verplicht om pedagogisch coaches in te zetten om de pedagogische kwaliteit te waarborgen en te verhogen. Bij Berend Botje zijn dit de locatieleidinggevenden. Vanwege hun brede takenpakket, hebben wij ook regio pedagogisch coaches. Kristel is de (regio) pedagogisch coach voor Oosthuizen, Edam-Volendam, Landsmeer, Oostzaan en Den Ilp. "Als de pedagogisch medewerkers en kinderen met plezier naar de opvang komen en ook weer blij naar huis gaan, is mijn werk geslaagd."
Begeleiding op maat
Als een kind extra ondersteuning nodig heeft, bijvoorbeeld vanwege een taalachterstand of omdat het gedrag een uitdaging vormt, wordt er zorgvuldig gekeken naar wat je kind nodig heeft. Kristel speelt hierin een belangrijke rol. "Dan kom ik langs voor een observatie. Ik observeer dan niet alleen het kind, maar de hele groep. Zo let ik op de interacties met de medewerkers en andere kinderen en zelfs naar de inrichting van de ruimte. Alles wat invloed kan hebben op het gedrag van het kind wordt meegenomen." Haar bevindingen bespreekt ze met de pedagogisch medewerkers. "We kijken dan samen naar wat zij hebben geprobeerd, wat wel en niet werkt en wat de beste aanpak is. Elk kind is uniek en wij doen altijd ons best om elk kind begeleiding op maat te geven. Dit is soms ook een kwestie van dingen uitproberen."
Ouders betrekken vindt Kristel cruciaal. Wij kijken samen met de ouders wat gedaan kan worden bij de opvang en wat ouders thuis kunnen doen. "Een kind is maar een beperkt aantal uren per week bij ons. Echte verandering in gedrag creëren, lukt alleen in samenwerking met ouders."

Balans op de groep
Kristel begeleidt pedagogisch medewerkers onder andere via teamcoaching, waarbij de focus ligt op dynamiek, samenwerking en een goede balans op de groep. Dit is niet alleen heel waardevol voor de medewerkers, maar heeft ook invloed op het welzijn en de ontwikkeling van je kind.
Binnen Berend Botje werken wij met drie herkenbare rollen:
De leeuw: bewaart overzicht, weet wat er moet gebeuren en neemt de leiding op drukke momenten.
De dolfijn: is volledig gericht op de kinderen, speelt mee en voelt goed aan wat zij nodig hebben.
De bij: zorgt voor de praktische zaken, zoals verzorging en veiligheid.
Elke pedagogisch medewerker heeft deze rollen in zich, maar een goede afstemming en balans tussen deze rollen is belangrijk. "Soms vragen pedagogisch medewerkers zich af waarom het zo onrustig is op de groep. Dan observeer ik de groep en zie ik alle medewerkers tegelijk in dezelfde rol springen. Dan help ik het team de juiste balans te vinden, zodat er rust, structuur én aandacht is voor elk kind."
Frisse blik en herkenbare visie
Bij Berend Botje zetten wij ons elke dag in voor de ontwikkeling en welzijn van je kind. Kristel draagt op meerdere manieren bij aan de kwaliteit van Berend Botje. Zo ziet zij haar frisse blik als de kracht van haar functie. "Doordat ik niet dagelijks op de groep sta, kan ik deze van een afstand bekijken en vallen mij andere dingen op. Zo werd ik meerdere keren gevraagd om een 'druk' kind te observeren dat veel aandacht vroeg, maar viel mij juist het kind op dat stil en teruggetrokken in de hoek zat. Ook dat stillere kind bespreek ik dan met de pedagogisch medewerkers."
Daarnaast bewaakt Kristel of het pedagogisch beleid van Berend Botje op elke locatie goed wordt toegepast. Wij werken onder andere met de pedagogische visie Reggio Emilia. Hierbij worden kinderen gestimuleerd om zelf te ontdekken, creatief te zijn en zelfstandig aan de slag te gaan onder te veel in te vullen. "Als (regio) pedagogisch coach ga ik met medewerkers in gesprek over deze visie en leg ik uit waarom wij bij Berend Botje bepaalde dingen wel of niet doen."
Van beoordelaar naar vertrouwenspersoon
Wat Kristel het mooiste vindt aan haar werk als (regio) pedagogisch coach? Kinderen en pedagogisch medewerkers helpen hun weg te vinden. "We hadden op een locatie een kind dat steeds moest huilen en veel moeite had met wennen. Samen met de ouders hebben wij een plan van aanpak gemaakt en verschillende dingen geprobeerd. Dit vereiste een lange adem, maar inmiddels heeft het kind zoveel plezier dat de medewerkers soms zelfs moeten afremmen!"
Het kan best spannend zijn als er iemand meekijkt op de groep. Kristel vindt het fijn als er uiteindelijk een vertrouwensband ontstaat met de medewerkers. "Ik houd het contact laagdrempelig en maak duidelijk dat ik er niet ben om ze te beoordelen, maar dat ik een helpende hand ben. Het doet mij goed als medewerkers na een aantal fijne gesprekken zoveel vertrouwen hebben in mij, dat zij zich niet meer anders gedragen als ik op de groep ben. Zo geven wij uiteindelijk samen elk kind de best passende begeleiding die het verdient."
Wil je meer weten over onze opvang of pedagogische visie? Vraag een vrijblijvende rondleiding aan op een van onze locaties. Wij vertellen je graag meer!