94% van de ouders/verzorgers raadt ons aan
Berend Botje let op de kleintjes, ook als het gaat om eten en drinken. We letten onder meer op de richtlijnen van het Voedingscentrum en onze eigen pedagogische visie.
Zo bieden we de kinderen geen zoete dranken aan. Ze krijgen water, lauwe thee zonder suiker, halfvolle melk en karnemelk.
Als we brood eten, krijgen de kinderen volkoren- of bruinbrood met mager beleg, rijstwafels en fruit. Als tussendoortje bieden we fruit, een soepstengel en/of een rijstwafel aan. Op een aantal locaties eten we warm tussen de middag. Dan zorgen we voor verse, verantwoorde maaltijden met weinig vlees of vis en veel groente.
Kinderen zijn gebaat bij structuur en regelmaat. We bieden eten en/of drinken daarom altijd op dezelfde, vaste momenten aan. Dat zorgt voor rust en de kinderen leren dat ze alleen dan iets te eten of ‘snacken’ krijgen. We letten op de maximaal aangeraden hoeveelheden, maar dringen geen eten op. De kinderen bepalen zoveel mogelijk zelf wat en hoeveel ze eten.
Baby’s volgen hun eigen voedingsschema zoals we dat met jullie hebben afgesproken. Vanzelfsprekend zorgen wij voor de flesvoeding, dat zit bij de prijs in. Uiteraard is het ook mogelijk om flesjes met borstvoeding mee te geven of speciale flesvoeding.
Borstvoeding geven en kinderopvang is uitstekend te combineren. Werk je in de buurt van het kinderdagverblijf? Dan kun je tijdens de opvangdag gerust langskomen om te voeden. Maar ook als je niet in de gelegenheid bent om langs te komen, kan je kind borstvoeding drinken. In elke locatie is een koelkast aanwezig waar jouw afgekolfde borstvoeding bewaard kan worden. Ook is er de mogelijkheid om extra voorraad in de vriezer te bewaren. Om de borstvoeding op te warmen, maken wij gebruik van een flesverwarmer. Je kunt bij de pedagogisch medewerker aangeven hoeveel en hoe vaak je kind mag drinken.
Eten is ook een sociale bezigheid. We zitten altijd samen aan tafel en de medewerkers geven het goede voorbeeld als het gaat om elkaar dingen aangeven en helpen. Een vast liedje voor het eten hoort er ook bij. Zo zorgen we voor een goede sfeer aan tafel.
Kinderen leren het meest van elkaar. Als je vriendje iets eet wat jij niet kent, ga je het ook proberen. Zo helpen ze elkaar bij het ontdekken van nieuwe smaken en gewoontes. We zien in de praktijk dat ook ‘moeilijke eters’ gezellig van alles proeven.
We stimuleren de kinderen om zelf simpele taken uit te voeren. Ze helpen met tafel dekken en drinken inschenken en leren hun eigen brood te smeren. Ook bij de warme maaltijden op sommige locaties helpen de kinderen. Ze wassen en snijden bijvoorbeeld groente en fruit. Goed voor de smaakontwikkeling en om te leren samenwerken. Ook deze ontwikkeling gaat voor elk kind in zijn/haar eigen tempo. Sommigen kijken eerst even hoe de anderen het doen, anderen willen het direct zelf doen.
‘Smakelijk eten, smakelijk drinken
Hap hap hap, slok slok slok
Dat zal lekker smaken, dat zal lekker smaken
Eet maar op, drink maar op’