94% van de ouders/verzorgers raadt ons aan

  • Geen resultaten gevonden

© 2024 Kinderopvang Berend Botje

Omgaan met conflicten
Kirsten - Ontwikkeling

Omgaan met kinderruzies

kleuter_spelen_berend_botje.jpg

Omgaan met conflicten

“Sophie ziet Jay met de bal spelen. Ze loopt naar Jay toe, grijpt de bal en loopt ermee weg. Sophie speelt verder met de bal terwijl Jay boos naar je toe loopt.”

Bovenstaand tafereel komt jou als ouder vast bekend voor. Zowel van je kind met haar broer of zus, maar ook met een vriendje of neefje/nichtje. Kinderen hebben regelmatig conflicten met elkaar. Dit is niet altijd even gezellig, maar wel heel leerzaam voor de kinderen. Kinderen leren namelijk tijdens een conflict verschillende perspectieven, leren hun eigen standpunt duidelijk te maken en rekening te houden met het perspectief van de ander. Daarnaast leren ze compromissen te sluiten. Erg leerzaam dus, maar hoe ga je er mee om?

bb-academie.jpg

Wel of niet ingrijpen?

Uit onderzoek blijkt dat we vooral proberen conflicten direct te stoppen door bijvoorbeeld te wijzen op de regels of waarschuwingen te geven. Hierbij kijken we niet naar de standpunten van beide partijen. De andere opties zijn bemiddelen tussen beide partijen of helemaal niet bemoeien.

Opvallend genoeg kwam naar voren dat de meest gekozen techniek, de slechtste resultaten gaf. Kinderen leerden hierbij niets over conflicten oplossen en verloren vaak allebei. Zelfs niet ingrijpen bij een conflict bleek effectiever.

Het bemiddelen lijkt het meest effectief, kinderen krijgen de kans om de reden achter het conflict te vertellen, bedenken zelf oplossingen of komen samen tot een overeenkomst. Benieuwd hoe wij hier in de opvang mee omgaan? Hieronder een aantal tips!

Bemiddelen bij een conflict

Om van een conflict echt een leerzaam moment te maken, is de manier waarop je bemiddelt erg belangrijk. De 'dader' alleen sorry te laten zeggen, is niet altijd voldoende, jonge kinderen kunnen namelijk nog niet voldoende beseffen wat de gevolgen zijn van hun acties.

  1. Vertrek vanuit het 'slachtoffer'
    Leg aan de dader uit wat de gevolgen zijn van de actie. Bijvoorbeeld: "Sophie, je hebt de bal afgepakt en dat vond Jay niet leuk. Kijk eens naar Jay, hoe voelt hij zich?"

  2. Verantwoordelijkheid nemen
    Moedig de dader aan om sorry te zeggen, maar verplicht het niet. Wil of kan de dader geen sorry zeggen, zeg het dan in zijn plaats. Zo leert hij wat hij de volgende keer kan doen. Bespreek de bedoeling van de dader. Zoek na het excuus naar manieren om het goed te maken. "Wil je sorry zeggen, Sophie? Waarom wilde jij ook de bal hebben? Hoe kunnen we dit oplossen?"

  3. Bied alternatieven aan
    Bespreek wat kinderen in het vervolg kunnen doen om een conflict te voorkomen. Laat hen hierin ook meedenken. Denk bijvoorbeeld aan om de beurt of hulp vragen. "Als je de volgende keer weer de bal wil, wat kun je dan doen?"

  4. Geef tijd om te kalmeren
    Soms is een kind zo van streek, dat het geen zin heeft om het gesprek aan te gaan. Laat het kind eerst kalmeren voordat je het gesprek aangaat.

Meer inspiratie