94% van de ouders/verzorgers raadt ons aan

  • Geen resultaten gevonden

© 2024 Kinderopvang Berend Botje

Zes belangrijke interactievaardigheden
Ontwikkeling
peuteropvang_interactievaardigheden.jpg

Zes belangrijke interactievaardigheden 

Als ouder weet je vast dat elk kind anders communiceert en andere geluiden, bewegingen en woorden gebruikt om zijn emoties te uiten. Wij vinden deze verschillen mooi en bieden elk kind de ruimte om eigen keuzes te maken en gevoelens te ontdekken en uit te drukken op zijn eigen manier, zodat hij/zij zich gezien en veilig voelt. 

Onze pedagogisch medewerkers gebruiken zes interactievaardigheden om in te spelen op de manier waarop een kind communiceert. Wij vertellen je graag meer over deze interactievaardigheden die centraal staan in ons werk. 

peuterindekeuken.jpg

Sensitieve responsiviteit:

Kinderen zijn nog niet bekend met alle emoties en weten ook niet altijd hoe zij deze moeten uiten. Het is dus belangrijk om gevoelig te reageren op de signalen, initiatieven en emoties van de kinderen. Merken wij bijvoorbeeld dat het kind behoefte heeft aan wat meer aandacht of dat deze zich juist even terug wil trekken onder een dekentje? Dan helpen wij het kind zodat hij of zij weet dat zijn gevoelens en wensen begrepen worden. 

 

Respect voor de autonomie:

Het is begrijpelijk om kinderen op weg te willen helpen, maar de zelfstandigheid van kinderen is belangrijk voor hun ontwikkeling. Willen ze ontdekken wat die insecten precies zijn die ze zien in de tuin of welke kleuren samen een mooie tekening maken? Dan geven wij ze de kans om dit zelf te ontdekken. Op deze manier worden de kinderen uitgedaagd binnen de aangegeven kaders. Als de kinderen doorhebben dat hun zelfstandigheid gerespecteerd wordt, groeit hun zelfvertrouwen en zelfbeeld. 

Structureren en leidinggeven:

Naast zelfstandigheid hebben kinderen behoefte aan regelmaat. Regels en groepsafspraken brengen wij op een positieve manier over op de kinderen. Als de kinderen bijvoorbeeld weten dat we elke dag rond 15:00 uur een cracker eten, geeft dit hen duidelijkheid en overzicht. 

Praten en uitleggen:

De taalvaardigheid van kinderen is constant in ontwikkeling en elk kind heeft dan ook een eigen manier waarop hij of zij praat. Wij spelen hierop in en zorgen ervoor dat ons taalgebruik begrijpelijk is voor elk kind. Zo leggen wij bijvoorbeeld uit dat het dier in hun favoriete voorleesboek een kat is en dat het apparaat in de speelkeuken een ‘oven’ heet. Duidelijk met de kinderen praten bevordert hun taalontwikkeling, cognitieve ontwikkeling en sociale ontwikkeling. 

Ontwikkeling stimuleren:

Belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen is dat je rekening houdt met hun interesses, behoeften en ontwikkelingsniveau. Door elk kind te observeren kunnen wij ons aanpassen aan het niveau van het kind. Is een kind nieuwsgierig naar het nieuwe treintje in de speelhoek of in alle bladeren die tijdens de herfst van de bomen zijn gevallen? Dan laten wij het kind op onderzoek uitgaan zodat hij of zij zich verder kan ontwikkelen. 

Begeleiden van onderlinge interacties:

Kinderen leren niet alleen van volwassenen, zij leren ook heel veel van elkaar. Daarom moedigen wij de kinderen aan om samen in de bouwhoek iets moois te bouwen of om samen een heerlijke pasta te maken in het keukentje. Hierdoor leren de kinderen om samen te werken, naar elkaar te luisteren en om een mogelijke ruzie op te lossen.