94% van de ouders/verzorgers raadt ons aan
‘Op onze peuterspeelgroep vangen we kinderen op in de leeftijd van 2 tot 4 jaar. In die 2 jaar maken we hun groei en ontwikkeling van heel dichtbij mee. Het mooie van mijn vak is dat ik mag bijdragen aan die groei. Het ene kind heeft daar soms iets meer hulp bij nodig dan de ander. Elk kind is anders en vraagt om een andere benadering.
Het belangrijkste is dat kinderen zich veilig voelen op de groep. Daarom heeft elk kind bij ons een vaste begeleider (mentor). Als vaste begeleider houd je het welzijn en de ontwikkeling van ‘jouw’ kinderen goed in de gaten. Dat begint al op de eerste (wen)dag van het kind. Het gebeurt vaak dat een kind eerst de kat uit de boom kijkt en alleen dingen met jou wil doen. Samen een boekje lezen, samen met de blokken spelen. Heel langzaam kun je er dan een ander kind bij betrekken en kijken hoe dat gaat. Uiteindelijk kunnen ze dan met elkaar een spel oppakken. Het is zo mooi om te zien hoe kinderen zich steeds vrijer gaan voelen.
Omdat we de kinderen goed observeren, zien we vrij snel welk kind extra ondersteuning nodig heeft. Bij een achterstand in de ontwikkeling, bespreken we onze bevindingen uiteraard eerst met de ouders. Daarna stellen we een plan op; waar kunnen we het kind in begeleiden, en hoe kunnen we dat het beste doen? Soms is het nodig om een van onze orthopedagogen en/of het consultatiebureau er bij te betrekken.
De kracht zit vaak in voordoen, aandacht en herhaling. Eerst doe ik iets voor, dan proberen we het samen. Lukt dit, dan nodigen we een ander kind uit om met ons mee te spelen. Stapje voor stapje leert een kind steeds meer. Herhaling is daarbij ontzettend belangrijk. Nog een keer en nog een keer proberen, totdat een kind het zelf kan. Dit doen we allemaal spelenderwijs en vanuit de interesses van een kind. Heeft een kind een taalachterstand dan lezen we veel voor, gebruiken we woordkaarten om de woordenschat uit te breiden en zingen we veel liedjes. We besteden extra aandacht aan de motorische ontwikkeling door te oefenen met dansen op muziek, balanceren, kruipen, etc. En heeft een kind wat extra begeleiding nodig bij de sociaal-emotionele ontwikkeling, dan richten we ons meer op samenwerken; denk bijvoorbeeld aan samen iets moois maken met blokken of domino. Spelenderwijs werken we ook aan rekenen; bouwen aan de hand van een tekening, blokken tellen, meten en wegen…Ons enthousiasme werkt aanstekelijk, samen hebben we vaak de grootste lol.
Elke 7 à 8 weken kiezen we een nieuw thema. De ideeën voor een thema bedenken we met elkaar. Op dit moment werken we met het thema ‘Wij organiseren een feestje’. Andere thema’s zijn bijvoorbeeld ‘Wij gaan naar de dokter’ of ‘Wij wonen op de boerderij’. Kinderen leren van alles wat daar mee te maken heeft. We maken elke dag foto’s van onze activiteiten en die sturen we via onze Berend Botje Ouderapp naar de ouders. Zo kunnen zij zien waar we mee bezig zijn. We ontvangen hier veel goede reacties op; ouders waarderen het dat wij ze nauw betrekken bij wat we doen.
Ik ben enorm trots als de kinderen weer iets geleerd hebben en een sprong in hun ontwikkeling hebben gemaakt. Als peuter van net 2 jaar komen ze bij ons binnen, en ze vertrekken als stoere 4-jarigen, die toe zijn aan een volgende stap. In die tussentijd heb ik ze een stukje op weg mogen helpen in hun groei tot zelfbewuste en evenwichtige personen.’
Cisca