94% van de ouders/verzorgers raadt ons aan
Genderneutraal: je hoort het tegenwoordig bijna dagelijks. Zowel serieus als gekscherend. Maar wat is genderneutraal opvoeden nou eigenlijk? Veel mensen denken bij de term ‘genderneutraal’ aan ouders die hun kind niet vertellen of het een jongen of meisje is, toiletten zonder mannetjes/vrouwtjes-symbool of de NS-omroeper die niet langer “dames en heren” zegt maar “beste reizigers”. Maar ‘genderneutraal’ omvat veel meer en wordt al veel vaker toegepast dan je zou denken.
Genderneutraal betekent volgens De Dikke Van Dale: ‘geen onderscheid makend tussen de seksen en de daaraan toegeschreven eigenschappen, gedragingen en voorkeuren’. Gedrag, kleding, speelgoed etc. wordt dus niet aangegeven als “typisch jongen” of “typisch meisje”. Kinderen krijgen de ruimte om zowel met auto’s als met poppen te spelen en ontdekken zo uiteindelijk hun eigen voorkeuren en hun eigen identiteit.
Zonder dat ik mij er bewust van was, ken ik in mijn nabije omgeving eigenlijk behoorlijk veel voorbeelden van genderneutrale opvoeding. Mijn zusje liep vroeger bijvoorbeeld het liefst in jongenskleren en op haar verlanglijstje stond standaard een op afstand bestuurbare auto én een Baby-Born. Een van mijn neefjes had als kleuter de lievelingskleur roze en heeft een periode roze ondergoed gedragen. Hij speelde daarbij wel altijd met Lego.
Genderneutraliteit past goed binnen de visie van Berend Botje. Bij Berend Botje volgen we de kinderen namelijk in hun interesses en spelen we hierop in. Meisjes in de bouwhoek, jongens in de huishoek: alles is goed. Hebben we nu een thema over de autogarage, over een tijdje hebben we het over de kapper. Door aan te sluiten op de interesses van de kinderen voelen zij zich gezien en gewaardeerd. Dit heeft weer tot gevolg dat kinderen zich nog vrijer voelen om hun eigen interesses te ontdekken.
Naast het hogere welzijn van kinderen, is genderneutraliteit ook goed voor de ontwikkeling van kinderen. Een jongen die alleen met auto’s speelt, leert minder dan wanneer er afwisseling is en hij ook af en toe in de huishoek speelt. Andersom ontwikkelen meisjes die alleen maar met poppen spelen minder hun ruimtelijk inzicht toepassen dan wanneer zij ook soms eens in de bouwhoek spelen. Door kinderen te stimuleren met verschillend spelmateriaal te spelen, ontwikkelen zij zich ook breder.
Op onze locaties zetten we dit soms bewust in door materiaal uit verschillende hoeken te combineren en de hoeken aantrekkelijk te maken voor iedereen. We dagen de kinderen uit om een prinsessenkasteel te bouwen in de bouwhoek of door een barbecue te organiseren in de huishoek. Zo krijgen de kinderen veel verschillende vaardigheden mee. Voor ieder wat wils!