94% van de ouders/verzorgers raadt ons aan
Tijdens het werken op de groep komen er vaak allerlei creatieve ideeën bovendrijven. In een themavergadering van pedagogisch medewerkers in Enkhuizen ontstond 'de ideeënbox'. Het doel van deze ideeënbox is om kinderen te stimuleren in het bedenken van leuke activiteiten. Kinderen hebben vaak immers leuke ideeën en bij Berend Botje vinden we het belangrijk om te kijken naar wat de kinderen bezighoudt. Assistent leidinggevende in Enkhuizen Sascha Gazan vertelt in deze blog meer over kinderparticipatie op de bso.
Sascha: “Als pedagogisch medewerker kun je als de beste activiteiten bedenken. Er borrelt altijd wel iets naar boven en je vindt overal inspiratie. Je kijkt op de groep naar wat de kinderen bezighoudt en daar stem je je activiteiten of thema's op af. Op een gegeven moment ontstond tijdens een vergadering de 'ideeënbox': een doos waar kinderen briefjes in kunnen stoppen met hun ideeën over de invulling tijdens de vakantie. Zo kan elk kind op dezelfde manier zijn wensen uiten.”
Zo gezegd, zo gedaan. De ideeënbox staat inmiddels bij Sascha op de bso. Op het allereerste briefje staat dat de kinderen graag naar buiten willen. “Eén van de kinderen wilde graag nog een keer bij zijn oude huis kijken en dit aan zijn vrienden van de bso laten zien. Dit mondde uiteindelijk uit in een speurtocht met opdrachten en spelletjes. Onderweg luisterde ik naar wat er speelt en waar de kinderen behoefte aan hebben. Ik hoorde hen bijvoorbeeld vragen of ze niet ergens kunnen klimmen of over hindernissen kunnen gaan. Gelukkig wist ik dat er vlakbij klimbomen staan. De kinderen hebben een topmiddag gehad!”
Natuurlijk kun je niet altijd alle wensen uitvoeren. Met slecht weer kun je niet altijd naar buiten. “Dan luister en vraag je door bij de kinderen”, aldus Sascha. “Zo wilden de grotere meiden graag eens met make-up experimenteren. Dat werd een wellnessmiddag met voetenbadjes, gezichtsmaskers en make-up. Het mooie hiervan was dat ze ook bij elkaar keken en zelf allerlei dingen opmerkten met hun zintuigen: het voetenbadje van de ander was warmer of had een andere kleur. De meiden mochten alles zelf doen en vonden dat fantastisch. Ik heb genoten, maar de kinderen nog veel meer!”
Kinderen hebben zelf vaak goede ideeën en onze pedagogisch medewerkers weten hierop in te spelen. Door de kinderen hun eigen plannen te laten uitvoeren, worden ze steeds zelfstandiger. Sascha vertelt: “Eén van de kinderen wilde eens wat vroeger dan normaal crackers eten. Ik zei dat ze het mocht voorstellen aan de rest en iedereen vond het een goed idee. De oudste kinderen smeerden en belegden spontaan crackers voor de hele groep, een prachtige dynamiek! Als één van de jongere kinderen later zegt dat het ook wil helpen, zegt het oudere kind: “Dan help je toch de volgende keer mee?” Het jongere kind straalde van oor tot oor.”
“Op een ander moment wilden de kinderen naar buiten om te picknicken en brandnetels te knippen. Ik maakte het fruit klaar en de kinderen plakten een naamsticker op hun eigen Berend Botje-bidon. Op naar buiten! Met handschoenen en een schaar gingen we voorzichtig door de struiken en knipten de brandnetels bij de grond af en picknickten gezellig op het veldje. De stagiair bleef spontaan nog wat langer omdat het zo’n prachtige, gezellige middag was. Bij het ophalen lieten de kinderen hun ouders trots zien wat ze gedaan hadden.
De blijdschap van de kinderen is ongelofelijk leuk en maakt dat je je echt gelukkig voelt op de werkvloer. Kinderen zijn puur en hebben geen verborgen agenda. Als een kind dan zegt: ‘Dit was de beste middag ooit!’ en je een dikke knuffel geeft.. Wauw!”